Što je NFT i kako funkcionira? Vodič za početnike

09/30/2021, 03:15 PM

Što je NFT i kako funkcionira? Vodič za početnike
Što je NFT i kako funkcionira? Vodič za početnike

Vrijednost NFT digitalne imovine u posljednjih nekoliko mjeseci doživjela je veliki rast. Slike u JPG ili PNG formatu postižu cijene od nekoliko milijuna dolara. Što je zapravo NFT? Radi li se o prolaznom trendu ili inovaciji koja će promijeniti sliku investiranja u vremenu koje dolazi?

Koja je poveznica između tweeta Jack Dorseya (jednog od osnivača Twittera), crvenog piksela i GIFa leteće mačke. Vjerojatno nikakva osim podatka da svaka od navedenih stvari trenutno vrijedi nekoliko milijuna dolara.

U svijetu trenutno prevladava pomama za kupovinom NFT digitalne imovine i umjetnosti. Iako se zbog trenutne popularnosti smatra da je ovo novi trend, NFT se pojavio 2014. godine. Već tada mogli ste kupiti ovaj jedinstveni oblik digitalne imovine za određeni iznos kriptovaluta.

Unatoč znatnoj prisutnosti u svim medijima, mnogi se još uvijek pitaju što je NFT, kako funkcionira i zašto se za njih izdvajaju milijunski iznosi?

U ovom tekstu pokušat ćemo na jednostavan način objasniti sve što trebate znati o NFTovima.

Što je NFT i što znači njegova kratica?

Kratica NFT sastoji se od tri riječi: “non-fungible token.” Engleski pojam “fungible” koristi se u ekonomiji i označava oblik imovine i stvari koje se mogu zamijeniti za drugu imovinu ili stvar iste vrijednosti.

Najjednostavniji primjer za takav oblik imovine je novac, preciznije gotovina. Primjerice, novčanicu od 100 HRK možete zamijeniti za drugu novčanicu od 100 HRK, za dvije novčanice od 50 HRK ili pet novčanica od 20 HRK. Strane koje su obavile razmjenu novčanica nisu na dobitku ili gubitku.

Ako je nešto označeno kao "non-fungible", znači da se ne može zamijeniti čak i ako dva tipa imovine mogu imati istu vrijednost.

Primjer za to je nekretnina. Svaka nekretnina ima jedinstvene specifikacije i pronaći drugu nekretninu koja ima ista obilježja i istu vrijednost bilo bi praktički nemoguće, stoga ih se ne može zamijeniti.

Token se najlakše može prevesti kao certifikat koji je pohranjen na blockchain mreži. Princip je isti kao i sa informacijama o kriptovalutama koje su također pohranjene na blockchainu (vrijeme transfera, iznos itd.)

Dakle, NFT je oblik digitalne imovine koji se ne može zamijeniti za drugi NFT, a podaci o njegovoj kupnji ili vlasništvu su transparenti budući da su pohranjeni na blockchain mreži.

Budući da je taj zapis pohranjen na blockchain mreži, svaki NFT je jedinstven i podaci o njemu se ne mogu mijenjati.

Portret djevojke s bisernom naušnicom okruženoj blockchain kockama.

Kako funkcionira NFT?

NFT je jedinstveni oblik digitalne imovine koji funkcionira na drugačiji način u odnosu na kriptovalute, iako ih se najčešće kupuje upravo kriptovalutama.

To je jedinstveni digitalni zapis koji je pohranjen na blockchain mreži. Danas se najpopularniji NFTovi kreiraju na Ethereum blockchain mreži (iako i mreže Tezos i Flow također podržavaju NFT. Također, mnogi NFT projekti se kreiraju uz pomoć pametnih ugovora. Primjerice, ako kupite NFT, pametni ugovor će izvršiti transfer za vas.

S pametnim ugovorom svaki NFT može imati opširnije podatke poput detalja osobe koja se navodi kao vlasnik NFT-a, trenutne vrijednosti i sl.

Zašto su svi ti podaci o vlasniku NFT-a i njihova pohrana na blockchain uopće bitni?

NFT digitalna imovina mogu biti različite materijalne i nematerijalne stvari, od umjetnina, videa, glazbe do karata s koncerata pa čak i tweetova.

Može se usporediti s kolekcionarskim predmetima. Ipak, kod NFT-a umjesto fizičkog posjedovanja, vlasnik kolekcija ima jedinstveni digitalni certifikat o vlasništvu pohranjen na blockchain mreži.

Budući da kriptografska tehnologija onemogućava ikakvu vrstu manipulacije podacima, vrlo lako je doći do informacija o tome tko je vlasnik i na koji način je kupio NFT.

Koje su karaktersitike NFT-a?

Autentičnost

Kao što je već rečeno svaki NFT je jedinstven i ne može se lako krivotvoriti. Svaki NFT ima jedinstvene podatke (metadata) kojima se ne može manipulirati i koji dokazuju autentičnost djela.

Ograničene količine

Mnogi NFT projekti imaju točno određen broj (slika, videa i sl.) koji će se proizvesti. Ograničena količina NFT-ova znači da neki od njih mogu biti veoma rijetki. Kada je nešto rijetko privlači interest velikog broja ljudi, a u konačnici NFT zbog toga može postići veću vrijednost.

Transparentnost

Budući da se svi podaci o NFT-u pohranjuju na blockchainu lako je dobiti uvid u informacije o tvorcu djela, kupcima (ako se djelo prodavalo više puta) i sl. Takav stupanj transparentnosti potvrđuje autentičnost i otklanja potrebu za provođenjem provjere od treće strane.

Nepromjenjivost

Budući da su NFT-ovi utemeljeni na blockchain tehnologiji, ne mogu se izbrisati, ne može ih se izmijeniti niti ih se može zamijeniti drugim NFT-om. To se odnosi i na vlasništvo nad NFT-om.  Jednom kada kupite NFT (pod uvjetom da je to bio dogovor s autorom), vi postajete vlasnik svih autorskih prava. Usporedite to s glazbenim servisima kao što su Spotify, iTunes i slični. Kod takvih servisa vi kupujete licencu za slušanje glazbe, dok kod NFT-a vi ste potpuni vlasnik djela.

Koja je svrha NFTova?

Često pitanje koje postavljaju oni koji se prvi put susreću s NFT- ovima je”Zašto bih kupio/la NFT kad ga jednostavno mogu preuzeti na vlastiti kompjuter?”

Ljudi najčešće kupuju NFT iz 3 razloga:

  • jednostavan dokaz o vlasništvu
  • novi način za stvaranje kolekcija
  • društveni status

Kada govorimo stvaranju novih kolekcija, ne misli se na skupljanje poštanskih marki ili Pokemon karata. Danas se stvaraju kolekcije digitalne umjetnosti koje imaju velik broj pratitelja i izgrađenu cijelu zajednicu oko sebe. Pogledajte samo broj ljudi koji prati sve što je vezano uz tzv. Cryptopunks ili igru Axie Infinity.

NFT zajednice nisu ograničene samo na umjetnost. Prisutne su i u gaming, sportskoj i modnoj industriji.

Kada nešto postane mainstream, mnogi žele postati dio trenda. Upravo zato mnogi se odlučuju na kupovinu NFT-a jer smatraju da propuštaju dobru priliku (FOMO).

Stvari su išle toliko daleko da su se mnogi svjetski celebrityji pa čak i tvrtke poput Vise uključili u NFT ludilo.

NFT je trenutno globalni fenomen i ne čudi da većina nastoji doći do vlastitog primjerka. Postoji i druga pozadina a ta je da se kupci nadaju da će s vremenom cijena njihovog NFT-a porasti dovoljno da im osigura profit.

Rijetko tko obraća pozornost na ono što NFT kao inovacija u blockchain industriji može zaista poboljšati.

Internet je otvorio nova tržišta mnogim ljudima. Danas možete lako kreirati sadržaj ili proizvod i za njih lako pronaći tržište. Međutim jedan od problema s kojima se mnogi (pogotov kreatori sadržaja poput glazbe, slika, filmova) susreću su autorska prava.

Digitalni autori teško mogu pratiti tko sve koristi njihov sadržaj. Nažalost, postoji i mogućnost da netko drugi preuzme zasluge za tuđi rad.

NFT se ovdje javlja kao potencijalno rješenje problema. Svrha NFT-a je da uz pomoć blockchain tehnologije ukaže na autentičnost digitalne imovine. Od toga i kupac NFT-a i kreator mogu imati uzajamne koristi.

Npr., mogu se lako dogovoriti na koji način će se koristiti autorska prava nakon kupovine. U konačnici, NFT digitalna imovina može biti financijski poticaj kreatorima da nastave sa kreativnim radom, dok kupcima može poslužiti kao oblik investicije.

Vrijednost NFT-a kojeg su kupili može porasti nakon određenog vremena i domijet im profit ako se odluče na prodaju.

Piksel ilustracija NFT pizze u zlatom okviru za slike.

Isplati li se ulagati u NFT (non-fungible token)?

Kod svakog područja investiranja, kod svake kupovine, prvo morate dobro istražiti za što izdvajate vlastiti novac.

NFT je potpuno novo tržište koje rapidno raste, a svako novo tržište u usponu donosi prilike i rizik. Milijarde dolara su već prošle kroz NFT industriju a tek smo u njenom začetku.

Zbog velikog interesa i skoka vrijednosti non-fungible tokena raste i strah od propuštanja prilike za sudjelovanjem (tzv. FOMO). Tržište privlači velik broj kupaca koji nastoje pronaći “dobru i sigurnu” investiciju, a s druge strane, niču novi kreatori koji nastoje plasirati i dobro prodati svoj sadržaj.

Takva situacija otežava razlikovanje dobrih dugoročnih projekata od kratkoročnih prilika za zaradu. Sve navedeno čini NFT rizičnim ulaganjem za korisnika koji se tek upoznaje s područjem.

Investirati u non-fungible tokens samo zato što smatrate da propuštate dobru priliku za brzu zaradu nije dobra ideja.

S druge strane ima smisla da se uključite ako razumijete način na koji funkcionira trgovanje umjetninama, kolekcija sportskih karata, sličica i sličnih stvari te ako vidite dugoročnu vrijednost NFT projekata. Naravno, pod uvjetom da imate i prethodno znanje o blockchain tehnlogiji i kriptovalutama.

Kako kupiti NFT (non-fungible token)?

Za kupnju NFT-a potrebno je imati vlastiti novčanik. Najpopularniji izbor za sve NFT trgovce je Metamask. Nadalje za kupnju je potrebno i napraviti depozit kriptovalute na novčanik.

Sve što trebate napraviti je da na jednoj od platformi odaberete i kupite NFT. Jednom kupljeni NFT će biti pohranjen u vaš novčanik.

Najpoznatije platforme za kupovinu NFT-a su:

Originalni NFT izlistan na Open Sea platformi, koji je izradio Bitcoin Store.

Ono što svaki kupac i autor NFT-a mora imati na umu su naknade. Svaki NFT autor plaća naknadu (gas fee) za objavljivanje (minting) vlastitog NFT-a. Kupac za svoju transakciju također plaća gas fee.

Naknade su jedan od izazova kod NFT-ova. Mnogi od tih projekata oslanjaju se na Ethereum mrežu. Zbog svoje popularnosti Ethereum se suočava s problemom skaliranja.

Što se više transakcija odvija unutar Ethereum mreže, ona postaje sporija, a posljedica toga su veće naknade za transakcije. Ovaj problem bi se trebao riješiti nadogradnjom na ETH 2.0.

Ima li NFT budućnost?

U narednom vremenu cijelo tržište morat će proći kroz proces sazrijevanja. Sigurno je da će NFt tržište proći kroz nekoliko ciklusa rasta i pada cijena. Jednom kad se tržište stabilizira i ostanu samo kvalitetni projekti, NFT će biti važan ekonomski čimbenik.

Također NFT tržište će na tom putu morati pronaći rješenje za probleme poput visokih naknada i autorskih prava. Često se javljaju autori koji tvrde da su nepoznati ljudi preuzeli njihova djela i oglasili ih na NFT marketplace kao svoje.

Problemima unatoč, NFT će nastaviti s rastom u nadolazećim godinama. Činjenica da multinacionalne kompanije poput Vise, Paypala i drugih ulaze u NFT prostor, vrlo jasno govori da se radi o nečemu sa stvarnom primjenom a ne o prolaznom trendu.